نحوه عملکرد منبع تحت فشار آب خانگی

نحوه کارکرد منبع تحت فشار آب
کارکرد منبع تحت فشار آب www.tecsanat.com 1
نحوه کارکرد منبع تحت فشار آب


یکی از سوالات متداول بازدید کنندگان محترم فروشگاه اینترنتی تِک صنعت، نحوه عملکرد صحیح منبع تحت فشار آب است.
منبع تحت فشار از چهار بخش پوسته، تیوب، والف و فلنج تشکیل شده، جنس بدنه این منابع معمولا از گالوانیزه، پلی اتیلن و در برخی موارد از استیل ساخته می شود.
از دیگر موارد مهم می توان به جنس تیوب منبع تحت فشار اشاره کرد که در اکثر مواقع از EPDM که توسط فرمول خاصی ساخته شده تا نگهداری آب به صورت پاک و بدون آلودگی جهت مصارف خانگی و قابل شرب میسر شود.
در منابع تحت فشار میزان حجم هر منبع که با لیتر (LT) نشان داده می شود تعین کننده مقدار آبی است که در آن با فشار معینی ذخیره می شود. فشار آب داخل منبع تحت فشار با فشاری که پمپ آب قادر به ایجاد آن می باشد برابری می کند.
نحوه عملکرد منابع تحت فشار به این گونه است که در زمان استارت پمپ، آب به داخل تیوپ وارد شده و سپس پمپ خاموش می شود، هنگامی که شیر آب باز شود، فشار هوایی که در پشت تیوپ قرار دارد آب را با همان قدرت پمپ به جریان می اندازد با این تفاوت که تا آب داخل تیوپ کاملا خالی نشود پمپ شروع به کار یا به اصطلاح استارت نخواهد کرد، به همین علت پمپ آب کمتر روشن و خاموش شده و باعث کاهش میزان مصرف انرژی و استهلاک کمتر پمپ آب می گردد.

سوالات متداول :

1.چگونه می توان یک منبع تحت فشار با لیتراژ مناسب برای یک ساختمان را انتخاب کرد ؟
جواب: در ساده ترین حالت می توان مقدار تقریبی 10 لیتر برای هر واحد در نظر گرفت، مثلا از 1 تا 3 واحد منبع 24 لیتر، از 3 تا 6 واحد منبع 50 الی 60 لیتر، از 8 تا 10 واحد منبع 80 الی 100 لیتر و… به همین شکل هرچه تعداد واحدها بیشتر، لیتراژ منبع تحت فشار نیز افزایش خواهد داشت.

2.تفاوت منبع تحت فشار با لیتراژ پایین و منبع با لیتراژ بالا در چیست ؟
جواب: به طور کلی شما می توانید از یک منبع 24 لیتر برای 10 واحد و یا از یک منبع 100 لیتر برای 1 واحد هم استفاده کنید، اما موضوع مهم در میزان هزینه جهت خرید منبع مناسب و کاهش دفعات استارت در پمپ آب است. اگر منبع 24 لیتر را با قیمت 200 هزار تومان در نظر بگیریم، برای استفاده جهت 10 واحد مسکونی مبلغ بسیار ناچیزی به حساب می آید، ولی لیتراژ پایین باعث می شود پمپ بدون استراحت دائم درحال کار باشد و درنتیجه، مصرف انرژی زیاد و استحلاک بالا باعث خرابی زود هنگام پمپ آب می گردد. اما اگر یک منبع 100 لیتر را با قیمت 2 میلیون تومان درنظر بگیریم، در میزان دفعات روشن و خاموش شدن پمپ تاثیر زیادی خواهد داشت، اما برای 1 واحد هزینه ی بسیار سنگینی به جای خواهد گذاشت که منطقی به نظر نمی آید. پس در نتیجه بهترین گزینه انتخاب منبع 100 لیتر برای 10 واحد و 24 لیتر برای 1 واحد مسکونی است.

3. آیا میزان باد برای مخازن تحت فشار با لیتراژ مختلف متفاوت می باشد ؟
جواب: خیر، مهم نیست منبع تحت فشار شما چند لیتری باشد، اما روش اصولی تنظیم فشار هوا می بایست 80 درصد فشار استارت کلید باشد، برای مثال اگر کلید پمپ آب شما بر روی 4 بار تنظیم شده است باید آن را در %80 ضرب کنید، اکنون متوجه می شوید منبع شما به 3.2 فشار PSI هوا نیاز دارد. در صورتی که به این اطلاعات دسترسی نداشتید منبع خود را 30 PSI باد کنید.

4. باد منبع تحت فشار را با هیدروژن تنظیم کنم یا اکسیژن ؟ فرق آن در چیست ؟
جواب: اکسیژن در دمای بسیار پایین و تحت فشار زیاد به صورت مایع در می آید، این موضوع می تواند برای پوسته منبع تحت فشار مضر باشد زیرا این مایع باعث می شود پوسته از داخل شروع به زنگ خوردگی کرده و درنهایت سوراخ شدن آن را در بر دارد، بنابراین در شرایطی که منبع شما در هوای بسیار سرد قرار دارد بهتر است از گاز هیدروژن استفاده شود، در غیر این صورت اکسیژن نیز کفایت می کند.

5. چگونه می توان از منبع تحت فشار مراقبت کرد ؟
جواب: بهترین راه، چک کردن منظم و تنظیم فشار هوای داخل منبع هر 2 ماه یکبار است، این کار از کشیدگی تیوپ در اثر تراکم هوای کم در پشت آن جلو گیری کرده و عمر تیوپ چندین برابر افزایش می یابد، در نتیجه تیوپ دیرتر سوراخ شده و پوسته منبع تحت فشار نیز کمتر در تماس آب قرار گرفته و دیرتر نیز دچار زنگ زدگی می شود.

6. از کجا متوجه شویم تیوپ منبع تحت فشار سوراخ و یا کم باد شده ؟
جواب: ساده ترین حالت چک کردن از طریق والف است، اگر سوزن والف را به سمت پایین فشار دادید و از آن آب خارج شد یعنی %100 تیوپ سوراخ شده و نیاز به تعویض دارد، ولی اگر از آن فقط هوا با فشار کمی خارج شد به احتمال زیاد تیوپ سالم است و نیاز به تنظیم فشار هوا دارد. گاهی اوقات روشن و خاموش شدن های مکرر پمپ آب هم می تواند در اثر سوراخ و یا کم باد شدن تیوپ به وجود آید که می بایست هرچه زودتر به آن رسیدگی شود.

7. اگر پوسته منبع تحت فشار دچار زنگ زدگی شود می توان از رنگ معمولی یا رنگ کوره ای برای جلوگیری از پوسیدگی آن استفاده کرد ؟
جواب: خیر، رنگ معمولی خیلی زود پوسته شده و از بدنه ول خواهد داد. استفاده از رنگ کوره ای بسیار گران قیمت تمام خواهد شد و مقرون به صرفه نست، همچنین دیده شده افرادی که از رنگ کوره ای استفاده کردن نیز پوسته منبع آنها سوراخ شده است.

8. اگر پوسته منبع تحت فشار در اثر زنگ زدگی سوراخ شود آیا می توان آن را جوش داد ؟
جواب: بله این کار شدنی است اما فایده چندانی ندارد، زیرا وقتی پوسته منبع دچار زنگ زدگی شود هر لحظه ممکن است بخش های مختلفی از پوسته سوراخ شود، در نتیجه این سوراخ ها باعث جوش دادن های مکرر می شود که این کار هم وقت گیر و هم گران قیمت تمام خواهد شد.

منبع : فروشگاه اینترنتی تِک صنعت / www.tecsanat.com

جهت خرید منبع تحت فشار پمپ آب بر روی لینک زیر کلیک کنید :

فروشگاه اینترنتی تِک صنعت تمامی تلاش و نیروی خود را برای جلب اعتماد و رضایت شما مشتریان گرامی به کار گرفته است، لطفا با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن این مهم یاری فرمایید.

4 دیدگاه برای “نحوه عملکرد منبع تحت فشار آب خانگی

  1. ناشناس گفته:

    درود . وقتی منبع تحت فشار در محل نصب شده تهیه و تزریق باد هیدروژن چگونه باد انجام بشه .

    • Admin گفته:

      سلام دوست عزیز
      در شرایط خاص گفته شده که از هیدروژن استفاده شود که شما میتونید در این شرایط منبع رو خالی کرده و آن را جدا کنید و از گاز هیدروژن پر کنید
      ولی در اکثر موارد همان هوای معمولی کفایت میکند.
      ممنون از توجهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *